A bit of Bowie in Berlin


20170120_085756Net terug van een roadtrip naar Berlijn en dat was het zo waard.  Even kort  het reisplan samengevat: donderdag vlak voor middernacht vertrek ik met de internationale bus naar Berlijn, sta ik midden in de nacht in Hannover en is het nog donker als ik vrijdagmorgen Berlijn bereik. Met een kaart voor de U en S bahn, raas ik kris-kras door Berlijn om daarna wel stipt op tijd U-Bahn Potsdamer Platz te bereiken. Bijna een etmaal later stap ik weer uit de trein op station waar ik een dag eerder vertrok. In de tussentijd ben ik op een van de meest iconische plekken in de muziekhistorie geweest. De Hansa Tonstudio.

Dagdromen met David Bowie

20170120_120011
Mijmeren voor het raam over de muur.

Als ik uit het raam kijk van de voormalige recordingzaal in de Hansa Tonstudio, beeld ik mij in hoe het zou zijn geweest in de tijd dat de muur er nog staat. Ondertussen praat onze gastheer Thilo gewoon door, die namens de studio de rondleidingen doet. Hij merkt op dat David Bowie in de 70’s vaak op die plek naar buiten staat te kijken, vermoedelijk om in te beelden hoe het ooit zal zijn als die muur er niet meer staat. ‘Waar jij staat, Mischa.’ Door haar toevalligheid, toch even een momentje.

Een enorme muziekgeschiedenis

20170120_085549Later als ik terug ben, lees ik  in een artikel dat David, nooit geheel aangetoond, net op die plek voor het raam de tekst voor ‘Heroes’ bedacht. Ach, zo is elke plek in de studio wel historisch te noemen. David is in ieder geval nooit vergeten in deze legendarische en indrukwekkende studio, dat al meer dan 100 jaar bestaat, bombardementen heeft overleefd en de ‘Meistersaal’ als kernpunt heeft.  Al bij aankomst staat er een brandend kaarsje voor David bij de ingang en komt zijn tijd in deze studio overal terug. Maar Hansa Ton is naast David, nog veel meer muzikale geschiedenis.

Hansa Ton in de hoofdrol

vastleggen-in-volledig-scherm-23-1-2017-214209
Fragment”Bono- The Fly’ in de Hansa Tonstudio

Want de rij gaat van aansprekende artiesten als bijvoorbeeld Iggy Pop en Depeche Mode tot helemaal naar beneden, zoals (de echte) Milli Vanilli en Lou’Mambo no 5’Bega.  Ja, ook zij hebben hun opnames gemaakt. Iconisch is natuurlijk de docu ‘From the sky down’ van U2.  In deze docu speelt de Hansa Ton een hoofdrol.  Het beschrijft het proces van een band dat creatief op een nulpunt zit en in Berlijn weer tot leven komt door het vergeten nummer ‘Sick puppy.’  Het leidt tot onder anderen ‘One’ en de eerste video (van de uiteindelijke drie video’s) voor deze plaat, wordt in de ‘Meistersaal’ opgenomen.

Meistersaal

20170120_112341
Thilo over de Meistersaal en haar rol in ‘Achtung baby’

Dat  is een enorme ruimte dat alleen al akoestiek iets speciaals is. Je voelt een vibe, een enorme energie in deze ruimte. Het is moeilijk te beschrijven, maar het lijkt alsof alle ooit gespeelde nummers in deze ruimte nog lijken na te galmen en zijn blijven hangen  Dat merken we ook als  ‘One’ in deze ruimte wordt afgespeeld.  Het geeft nog een vibe extra aan het nummer en de track lijkt nog krachtiger. De zaal heeft niet voor niets de bijnaam ‘Great Hall by the Wall’, refererend aan het feit dat de indrukwekkende zaal ooit 150 meter van de muur af stond.

Nagalm

20170120_120416
Voormalige recordingstudio

Typerend is die speciale galm die er voor zorgt dat muziektonen en woorden nooit abrupt afbreken. Dat is ook weer duidelijk te merken als er in de huidige gebruikte ruimten op instrumenten worden gespeeld door mijn groepsgenoten, waaronder de piano waar David Bowie aan heeft gecomponeerd. Geweldig, maar ik vind toch het meest fascinerende de versleten, bruine bank dat niet echt lijkt te passen in de directe omgeving. Wellicht is het een getuige van heel wat creatieve processen. Van net zoveel artiesten die qua stijl en muziek ver van elkaar liggen.

vastleggen-in-volledig-scherm-23-1-2017-220718Als je het zo bekijkt, staat die bank wel op zijn plek, een stuk historie dat geheel overeenstemt met een omgeving met huidige techniek.  De ruimten vormen nu het hart van deze studio, waar helaas door bezoekers normaal gesproken geen foto-opnamen gemaakt mogen worden of worden gefilmd. Voor een indruk, Sound on Sound magazine maakte ooit een docu over de studio en was een echte uitzondering om ook daar te filmen.  Maar filmen is iets anders als er bij zijn.  Muziek moet je horen, en ook in deze ruimten is er weer een enorme muzikale ervaring is die ik niet snel meer vergeet.

Puur, muzikaal moment

In de huidige opnamestudio horen de ruwe versies van  ‘People are people’ en ‘Heroes’ en vooral de laatste track  gaat dwars door alles heen.  In de warme, kleine opnamestudio, bouwt het nummer zich op, blaast het nummer je steeds meer naar achteren en beleef je de muziek op zijn puurst.  Ondertussen ben je afgesloten van de rest van de wereld, dat door de geluidsdichte afwerking niets meekrijgt van weer een geweldig muzikaal moment, daar aan de Köthenerstrasse 38.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s