Videowerk: Van Elton naar Emeli

Al eerder gaf ik aan dat ik gek ben op zwart-wit clips. Sinds lange tijd, heb ik voor mijn eigen fun er ook zelf weer eentje in elkaar gezet.  Het resultaat is een video met de muziek van Emeli Sande, de aanleiding is Elton John.

The Cut

Want afgelopen week verschijnt de wedstrijd ‘The Cut’ op internet en het concept is simpel: maak een videoclip van 90 seconden voor een van de drie Elton’s voorgestelde klassiekers. Iedere video heeft haar eigen genre. Persoonlijk heb ik niets met dans en animatie, dus die twee video’s vallen af. De derde briefing, oftewel de eisen aan het concept, van  ‘Tiny dancer’  spreekt wel aan.  Audio staat al klaar, nu de beelden nog. En daar zijn de ‘maars’: eigen, nieuwe gemaakte beelden en deadline is 23 januari.

Bestaand materiaal

Filmen vind ik best ok, maar dat  gaat hem niet worden qua tijd. Maar op basis hiervan, besluit ik voor de lol een concept met bestaande beelden in elkaar te sleutelen van zo’n 90 seconden. Kansloos voor de wedstrijd, maar fun is het natuurlijk wel. Bestaande beelden kunnen door middel van Royality free videos op bijvoorbeeld YouTube worden gevonden.

Dat zijn video’s met tig onderwerpen die gratis, veelal zonder restricties, kunnen worden gebruikt. Netjes is natuurlijk wel om de credits te vermelden. Enige voorwaarde is dat je de originele stock-video’s niet upload op je eigen kanaal. Ze mogen dus alleen als scene en in context van een nieuwe (niet-commerciële) video worden gebruikt.

Dromen en ambitie

Beelden zijn voorhanden, nu nu de beelden in mijn hoofd, het idee, uitwerken. Mijn concept heeft het uitgangspunt dromen en ambitie. Voor de video zie ik een vrouw op leeftijd die ooit  ballerina was een pianist in Los Angeles voor me, omdat dit in de tekst en muziek van ‘Tiny dancer’ sterk terugkomt. Dat idee wordt echter al snel bijgesteld als ik het nummer ‘Clown’ van Emeli Sande hoor op de radio.

Het nummer van Elton John wordt gedropt en ik ga verder met dit nummer. Dit is nog beter.Alleen het oorspronkelijke uitgangspunt van de pianist en het dromen blijft staan. Dat past enorm goed bij ‘Clown’, want dat nummer beschrijft de moeilijkheden die Emeli ervaart als ze nog moet doorbreken in de muziekwereld. De zoektocht naar materiaal begint, en zo kom ik op het YouTube kanaal van Svetlana Bukashina en haar man Carlos.

Het verhaal schrijft zichzelf

Daar bevindt zich ook een hele serie korte zwart-wit video’s met Svetlana acterend als pianiste. De perfectionist in me wordt wakker. ‘De drive’ is er. Emeli’s muziek wordt eronder gezet, fragmenten worden ingekort, in de juiste volgorde en achter elkaar gezet en voor de twist in het verhaal zoek ik nog enkele fragmenten erbij.

Het verhaal schrijft zichzelf bijna. De video gaat uiteindelijk over een pianiste dat op gaat voor haar optreden.Ze komt op, buigt en gaat achter de piano zitten.Eerst speelt ze serieus,  maar halverwege wordt ze nonchalant en lijkt het haar niet te deren dat ze voor een volle zaal zit te spelen.

Daar is de twist, is er niet. Midden in de video wordt duidelijk dat ze al de hele tijd voor een volkomen lege zaal zit te spelen. Ze wil gewoon ervaren hoe het is om voor een enthousiast publiek op te treden. Dat er niet is.  Na haar optreden maakt ze een buiging en loopt geamuseerd weer van het podium. Wellicht dat ze ooit beroemd wordt.

Svetlana reageert op de video

Zo ben ik van Elton John naar Emeli Sande gegaan in een aantal uur tijd, zo wordt de ballerina een pianiste. Ondanks dat het niet commercieel wordt gebruikt, heb ik Svetlana even gemeld dat ik haar beelden heb gebruikt. Zij is zeer enthousiast over het resultaat, gezien haar razendsnelle antwoord per mail.

Thanks for your message. I really enjoyed watching your
work, it´s really amazing how you synchronized my
performance with music, and that´s perfectly ok to use our
footage. Also if you can, you can buy me a cup of coffee
through our donation page, and if not, just enjoy using
our footage!

Let´s keep in touch!
Have a nice day!
Greetings from Portugal

Altijd leuk dat je werk wordt gewaardeerd. Hieronder kun je de video zelf bekijken:

vastleggen-in-volledig-scherm-15-1-2017-145304

Geef een reactie

