Alan walker’s ‘Faded’: eindelijk wat rechtgezet


Soms ligt een nummer slecht in het gehoor. Dat heb ik het afgelopen jaar met ‘Faded’ , van de Noor Alan Olaf Walker.

Het nummer heeft een mooie melodie, tekst,  zangstem van  Iselin Solheim en geweldige clip, eigenlijk is het een topplaat. Maar ik wordt onrustig van de elektronische gedeelten die het 80’s effect geven dat de plaat plots naar 33-toeren wordt gezet, de batterijen van de walkman bijna op zijn. Het klopt naar mijn mening muzikaal niet. Of ik begrijp de plaat niet. Het wordt een van de grootse hits van het jaar (zover die waardebepaling wat waard is). Wellicht is het dat.

Maar achteraf had ik dus wel gelijk. In het toepasselijke Amerikaanse blad ‘Fader’ geeft Alan juist mijn bovenstaande kritiek als reden om de alternatieve versie ‘Restrung’ uit te brengen. Dus het nummer zonder de elektronische onzin, maar met Alan achter de piano. Zo wordt een van de door mij meest gehate platen een juweeltje, het klopt weer.

2 gedachten over “Alan walker’s ‘Faded’: eindelijk wat rechtgezet

  1. Ben ik met je eens, EDM is niet mijn richting. Maar het is best interessant dat je vaak door het toevoegen of verwijderen van een element/instrument, een plaat ineens geheel anders gaat waarderen.

  2. En zo zie je maar dat smaken verschillen. Ik vind het een héérlijk nummer, en de opvolger ‘Sing me to sleep’ nóg fijner, maar daar kan ik jou dan waarschijnlijk ook niet blij mee maken 😉

Geef een reactie

