Flashback 1996:”You know New York had to do it. We’re the biggest and the best”

Met een dansje. Ja, met een dansje. Los del Rio, oftewel Rafael Ruíz en Antonio Romero Monge, kunnen zich in 1996 wel voor hun kop slaan. Zo makkelijk?  Ze zijn al sinds de 60’s de Nick en Simon van Spanje en hebben al meer dan 30 albums opgenomen met traditionele Spaanse muziek. Niet echt een reden voor een doorbraak buiten Spaanstalige landen. Dat gaat met ‘Macarena’ vast ook niet gebeuren, denken de heren. Ok, in 1993 dan nog.

Een paar aanpassingen

Het refrein ontstaat op een flamenco-avond in Venezuela waar beide heren zijn uitgenodigd. Antonio begint spontaan wat te zingen als lokale superster Diana Patricia een geweldig optreden geeft. Deze improvisatie blijft hangen en terug in het hotel werken de heren het couplet verder uit. Drie jaar na de basisversie, is het echter volledig raak en is daar eindelijk die wereldhit. Een aantal factoren spelen een grote rol, namelijk de Bayside Boys remix van het nummer, Engelse vocalen van ene Carla Vanessa en ja hoor, dat dansje, waarvan de oorsprong vaag blijft.

Macarena-marketing

Op het hoogtepunt van de hype, danst iedereen de Macarena. Ook diegenen die niet kunnen dansen. De kracht zit hem in de simpelheid en zo komt het  voor dat op een zomeravond in New York, 16 augustus 1996, een vol Yankee stadion de dans doet. Debbie Tymon, hoofd marketing van The Yankees, komt met dit idee. Ze bedenkt een marketingplan rond de baseball-wedstrijd tegen de Seatle Mariners. Dat is niet voor niets.

De fans van die club hebben het wereldrecord van meest dansende mensen op een plek. Met linedancing nog wel.  Met een thuiswedstrijd voor de Yankees met standaard 50.000 mensen moet dat te overtreffen zijn met de Macarena. Debbie pakt het groots aan. Rond de wedstrijd en de enorme hype van het nummer, vinden allerlei Macarena-competities plaats. Het is een opmaat naar de komst van Broadway-ster Chita Rivera die na de 5e inning het publiek  gaat leiden naar een wereldrecord.

Kort maar krachtig

Dat komt er, samen met de bijbehorende bravoure.  Angelo Aponte, die ook in het publiek staat, feliciteert zichzelf met een ‘You know New York had to do it. We’re the biggest and the best’. Ach, met trots is niets mis. Helaas kan niet iedereen het live volgen. Het tv-kanaal Channel 11 gooit er logischerwijs commercials in na de innings. Zo missen kijkers toch een kort stukje muziekhistorie. Net als Los del Rio dat nu zelf is, na  enkele kansloze opvolgers.

Vastleggen in volledig scherm 12-5-2016 072620

Advertisements

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s