Net Bert en Ernie: Adamski en Seal

In april 1990 staat bij ons thuis op een avond de videorecorder (nog cool in die tijd) startklaar om die ene videoclip op te kunnen nemen van MTV (ook nog cool in die tijd).  Als ik  een dag later bij platenzaak Penny Lane naar ‘Killer’ vraag, moet ik even geduld hebben. Release komt nog, te vroeg dus. Net als ‘Killer’ zelf eigenlijk, dat qua muziek ver voor haar tijd is.

Tekst past precies

Dat weten de heren al bij aanvang. Seal klooit maar wat aan (schrijft wat, reist veel), tot hij op een rave in 1989 de aanstormende dj Adam ‘Adamski’ Tinley zijn set ziet doen.  Nadat Seal later een demo ( met onder anderen de oerversie van ‘Crazy’) achterlaat bij de MC van Adam, ziet de dj mogelijkheden. Hij nodigt Seal uit om bij hem in de studio te kiezen uit wat tracks en die kiest meteen de instrumentale track ‘The Killer’.

Een werktitel trouwens, Adam vindt het namelijk op een soundtrack voor een spannende filmscène lijken. In de studio heeft Seal al een tekst klaar en dat combineert perfect. Ondanks dat de titel niet in de tekst voorkomt, wordt deze later wel gekoppeld aan de tekst in bijvoorbeeld de eigen uitvoering van Seal op zijn debuutalbum .

Hij stelt later dat de originele tekst aansluit bij de tijdsgeest  waarin house( en met name rave),  niet wordt begrepen door de Britse overheid.  Platen uit dit genre worden daarom in die tijd standaard niet gedraaid door de invloedrijke BBC.  De plaat wordt op dezelfde dag en op enkele honderden meters van een protest tegen deze bekrompen houding opgenomen.

Futuristische video

Met het latere succes van ‘Killer’ volgt er een kleine revolutie op de radio en worden ook deze platen gedraaid. Dat succes begint in Club Solaris als de heren hun productie bij de dj neerleggen. Eenmaal de aandacht, moet er natuurlijk een video komen. Dat wordt de opvallende video waarin naast het duo, ook Adamski’s MC, vriendin Natalie en hondje Dis te zien zijn. Adamski komt met dit idee van futuristisch laboratorium waarin hij als een soort Frankenstein een wezen creëert dat melancholisch de wereld beschrijft. Het staat meteen symbool voor de lancering van de dan onbekende Seal.

Vriendschap onder druk

Want als de managementen zich gaan bemoeien met het succes, verandert (zonder inbreng van Adam) de samenwerking in ‘Adamski feat. Seal’ en stapt Seal over naar een andere platenmaatschappij. Dat detail kost de heren bijna hun vriendschap.  Komt weer goed, Adam remixt zelfs ‘Kiss from a rose’ voor Seal. Maar als Trevor Horn de remix tijdens de productie weer verbouwt naar eigen inzicht, is dat de volgende testcase voor de heren.

Bert en Ernie

Het wordt wederom niet de ‘killer’ van hun vriendschap en ze spreken elkaar nog steeds.  In een interview uit 2012 vertelt Adam dat het menigeen nog steeds intrigeert en er nog steeds naar Seal wordt gevraagd. Vindt hij best irritant,  alsof ze Bert en Ernie zijn. Maar, zo sluit hij af, is het bij nader inzien geen gekke omschrijving. Met twee uitersten, stelt hij, zijn ze het ook wel wellicht.

Adamski/Seal

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s