Swingend maar niet zo spraakzaam: Jive Bunny

Paasliedjes bestaan niet. Nummers over eieren en konijnen zijn sowieso erg dun gezaaid. Ok, ‘Bright eyes’ komt uit een film met konijnen en je hebt ‘Flappie’. Die laatste is  een kerstplaat trouwens. Een ding wordt in ieder geval snel duidelijk: konijnen worden niet zo oud.  Uitzonderingen zijn er natuurlijk, Bugs Bunny is nu 76 jaar. Maar met corebusiness cartoons en is hij niet bepaald muzikaal. Daarvoor moet je bij Jive Bunny zijn.

Glenn Miller’s ‘In the mood’

Jive is de swingende maar niet zo spraakzame naamgenoot van Bugs. Hij wordt eind 80’s het boegbeeld van de formatie The Mastermixers uit het weinig glamoureuze Rotherham. De grootste meestermixer achter het konijn zijn John Pickles en Les Hemstock. De Noorse dj Les, die voor John’s bedrijf Music Factory Music werkt, legt  de basis voor  ‘Swing the mood’  met als leidraad Glenn Miller’s ‘In the mood’.  Mooi idee, vindt John. Les en John’s zoon Andrew vormen het in John’s studio binnen 4 dagen om tot een single. Daarna doet John er vier maanden over om alle rechten van de fragmenten te krijgen. Hij drukt vervolgens 2000 exemplaren en  laat het project over aan zijn zoon Andrew, Les en producer/mixer Ian Morgan.

Jive het konijn

Op de achtergrond dan, Jive Bunny wordt het echte uithangbord. Het konijn is gebaseerd op een bekende van John en Andrew Pickles, een klant die de bijnaam ‘Jack bunny’ krijgt van de twee.  Het konijn is een briljante stap. John vertelt ten tijde van het succes dat het concept precies goed is,  ouderen vinden immers de muziek leuk, de jeugd de beat en kinderen het konijn.  Er ontstaat dan ook rond de platen een enorme merchandising maar aan de andere kant ook heel veel verzet van collega-artiesten. De mixen van Jive Bunny worden veelal als makkelijk en lui bestempeld.

Konijn met hetzelfde kunstje

Het is twee jaar lang wel een succes. Het publiek heeft immers het laatste woord. En als datzelfde publiek het zat is, dan ook. Een konijn met telkens hetzelfde kunstje, daar komt alleen Bugs mee weg. Jive heeft dus een houdbaarheidsdatum op de radio. In Nederland zijn we al snel klaar met het konijn en na drie nummer 1-hits aan de overkant is het publiek daar ook aan wat anders toe. Hedendaags reizen Jive, zijn danseressen en wat nieuwe meestermixers(Richard Lee)  als een avondvullende show  door de UK  en is het nog steeds een podiumact en merk van Music Factory Music. Is dat konijn ouder geworden dan ik dacht.

Vastleggen in volledig scherm 8-2-2016 232334

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s