Column: Als je echt wat kan doen

Vandaag is op radio 2 een actie voor Nepal en dat is een mooi streven. Met vanzelfsprekend een bijdrage van Do. Ze behoort tot het vaste rijtje BN’ers dat altijd ‘ja’  zegt als er een benefiet met radio of tv wordt georganiseerd. Goed, deze keer zijn ze erg begaan met Nepal en die betrokkenheid is oprecht. Anders zou het zelfprofilering zijn.

Onvoorwaardelijke zorg voor de ander, geen voor wat hoort wat. Twee jaar geleden trok ik met een groep door de binnenlanden van Nepal onder leiding van gids Madhu. Een wonderlijke man. Betrokken bij zijn land. Madhu is in het straatarme land de maatschappelijke ladder opgeklommen door zijn opleiding Engels en zijn werk als reisleider.  En dat hij die kans heeft gehad, geeft hij terug aan zijn geboortedorp Khahare, een dorpje aan de rand van Kathmandhu.Zo neemt hij veel spullen zoals kleding en medicijnen die hij van toeristen krijgt, mee terug naar zijn dorp.

Voor de toeristen overbodig, voor het dorp broodnodig.Hij regelt verder financieel alles voor de lokale school, betaalt lesgeld voor de kinderen.Madhu houdt hen voor dat ze alle kansen moeten pakken die er zijn. Hij is daar het goede voorbeeld van en wordt terecht gezien als een held in zijn dorp. In Nederland is er de stichting Khahare Kids, door twee mensen opgericht die Madhu ook hebben ontmoet tijdens een reis in Nepal. Via hun site (edit en update 11 mei) is bevestigd dat Madhu en zijn familie de aardbeving gelukkig hebben overleefd. Alleen is de schade enorm, zo is de school in Khahare ingestort. Donaties via de site van de stichting stromen binnen, geweldig.

Het ‘iets voor de ander, iets voor mij’ dat naar mijn mening om deelnemende BN’ers aan tv/radio-acties lijkt te hangen, laat ik in het midden. Do zingt haar ‘Heaven’ weer eens. Laat haar, het zet Nepal even in the picture. Net als deze column. Maar daden zeggen meer dan woorden, zeggen ze wel eens. ‘Do something’ zoals Madhu de kinderen voorhoudt. En daar bedoelt hij geen betrokken zangeres mee, die zijn dorp met aangrenzende waarschijnlijkheid niet op de kaart kan aanwijzen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s