Column:Serious anders

Na het vertrek van Coen en Sander, Eric Corton en Gerard Ekdom lijkt er een leegloop op gang bij 3FM. En dat is helemaal niet erg, dat betekent doorstroming van nieuw talent.  Maar met nieuwe mensen op het tijdslot doet de zender uiteindelijk toch weer hetzelfde als de concurrent. Steunend op een ochtendshow en middagshow worden bewezen successen gekoesterd. Neem  Serious Request, dat tijdens de tiende editie in Haarlem, minder bezoekers en minder luisteraars trok.

En dat is niet voor niets. Serious Request is verworden tot een vergeeld draaiboek op de automatische piloot. Glazen huis gaat dicht, glazen huis gaat open en tot slot de ereronde en de appel. We vinden het zes dagen allemaal heel erg  en met een enorme drang om met kop en stem op tv/radio te komen is het heel belangrijk om je betrokkenheid te laten zien met…Ja, met wat? Wat was het doel van drie maanden geleden alweer? Ooit begonnen als sympathiek initiatief, is het verworden tot een mediacircus, een pr-show,  een me, myself and I. Betrokkenheid met ver van het bed  in ruil voor vermaak, media-aandacht en zelfprofilering.

Een nationale zender dat haar bestaansrecht heeft met  belastinggeld, zou haar maatschappelijke functie perfect kunnen uitdragen. Stap voor de afwisseling af van het Serious Request basisformat  en richt het doel toch eens een keer op stille rampen in onze eigen achtertuin. Dat kan met behoud van het voor wat- hoort wat- principe. Een betrokken bedrijf dat zich normaliter profileert met een cheque incluis bedrijfsnaam zou banen/stages kunnen aanbieden, aanmelding voor vrijwilligerswerk of duurzame maatschappelijke initiatieven in ruil voor een verzoekje, waarom niet?Je kunt met dit gigantische media-platform  vastgeroeste issues losbreken, toenadering bewerkstelligen.

Kortom, draag met aanstormende talenten, een gewijzigd format en een keer niet blindstarend op weer een recordbedrag, je publiek aan over de spreekwoordelijke schutting van de buren te kijken.  Schudt je publiek wakker en bereik daarmee meteen nieuw publiek. Dat is meteen de vernieuwing dat ook de rest van het jaar zichtbaar effect heeft, in plaats van een kort trending topic.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s