4 Tune fairytales – My little fantasy (1996)

Wie opgegroeid is in de 90’s, behoort tot de zogenoemde happy generation, Generatie Y.  Geboren na 1982, is het een generatie die net tussen twee enorme economische crisissen door glipte en in een zeer welvarende periode de cruciale stap van studie naar baan maakte.

De 90’s was een decennium waarin in vele opzichten alles mogelijk leek te zijn.  Dat was al aan de muziek te horen. Neem alleen al Happy hardcore, een in een lange rij commerciële housevormen die allemaal hun piekperiode hadden in de 90’s. Net als Pengo Records, een sublabel van ID & T, beheerd door Dov Elkabas die later Scantraxx is begonnen.

Lillian van Sonsbeek

Maar Pengo Records, dat bestaat niet meer. Na grote successen met Critical Mass mid 90’s, wordt de laatste release  ‘Ding-a-dong’ van de act 4 Tune Fairytales. Een act dat best opvalt in het genre, omdat het in tegenstelling tot vele andere acts de studiozangeres wel als uithangbord heeft. Net als labelgenoot Critical Mass of net als 2 Brothers on the 4th Floor.

Zij waren met het nummer ‘Fairytales’ inspiratie voor de groepsnaam. Het uithangbord bij 4 Tune Fairytales was en is nog steeds Lilian van Sonsbeek, bijgestaan door MC Kenny Thompson en wat dansers.  Achter de schermen zijn producers Patrick Bakker en Risky Ricky te vinden. Nog steeds.

Houdini

Dat ze nog bestaan is best opmerkelijk, gezien de act wel erg plots de houdini deed in de hitlijsten. Terwijl Wessel er eens niets mee te maken had.Integendeel.Al weer een tijd wonend in Denemarken, gaf Lilian een aantal jaar geleden in een interview  een korte analyse waarom 4 Tune Fairytales zo snel van het podium verdween. Een grote reden was de toenemende weigering van de radiostations om de overload aan happy-hardcore te draaien.

Streepje voor

In de kleine commerciële speelruimte dat er nog voor het genre was, domineerden dj-acts als Lipstick,  Nacatomi en later Vengaboys. Deze hadden bij voorbaat al een streepje voor bij de populairste media, omdat de dj’s en andere figuren achter de acts  betrokken waren bij de grootste radio/ tv-zenders. Wie de media beheerst, bepaalt de maat van de muziek. Tja, dan is het sprookje snel uit.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s