Heather Nova – London Rain(1998)


In 1998 had je ‘At Ray’s Request’, een verzoekprogramma op MTV met good old Ray Cokes.  Zo belde deze Nederlander ook naar het programma en ik heb geen idee hoe ik daar doorkwam, maar ik mocht in de uitzending komen. Ik vertelde aan de redacteur dat ik graag een plaat met betrekking tot Engeland wilde horen, omdat ik daar net was geweest. ‘Welke dan?’, was de logische vraag van de man. Een hele rij titels van platen kwam in me op maar Heather Nova’s ‘London rain’ kon de redacteur het meeste bekoren.

Weinig succes

Was ook niet zo gek, want dat was een recente hit op dat moment. Althans, in Engeland dan. In Nederland had en heeft Heather nog nooit een hit gehad. De single ‘London rain’ wordt dan ook geen uitzondering en gaat later geruisloos de top 40 voorbij, ondanks mijn ‘kleine promotie’ voor de plaat. Blijft toch gek, haar albums hebben het hier altijd redelijk goed gedaan. Overal eigenlijk, met name down under. En in welke vorm dan ook.

Open boek

Zo bracht ze haar geschreven gedichten in boekvorm uit en zette deze later op een album(‘The sorrowjoy’).Ok, dat wordt niet in Nederland uitgebracht. Haar andere albums wel, en het album ‘Storm’ is nog steeds in Nederland haar grootste succes. Haar laatste album is tot op heden ‘300 days at Sea’.  Daar staan ook de vier ‘nieuwe’ nummers op die ze speelde tijdens haar tour ter promotie van haar vorige album. Maar dat album is niet echt recent meer, dat komt uit in 2011.

Crowdsurfen

Heather, geboren en al jaren woonachtig op Bermuda, is niet bepaald verdwenen in de beruchte driehoek bij haar om de hoek. As we speak , is Heather is aan het crowdsurfen voor een nieuw album. Maar tot die tijd  ‘London Rain’ dus.  Heather’s ode aan een typisch Engels verschijnsel lijkt dan ook logischer dan ‘Bermuda Rain’ , maar zelfs daar is het de gewoonste zaak van de wereld.

Vastleggen in volledig scherm 1-12-2014 200600

Geef een reactie

