M/A/R/R/S -Pump up the volume(1987)

Het heelal is tijdreizen. Geen enkele ster of planeet  die je ’s nachts ziet is daar live en realtime. Wel integraal en hoe verder weg, hoe ouder het plaatje. Heeft met (licht)afstand te maken. Zo kwam planeet Gliesie581D in 2009 in het nieuws. Qua omstandigheden en levensvatbaarheid staat de planeet bijna gelijk aan onze aarde en zou er theoretisch leven kunnen zijn, maar het duurt even voor je er bent.

Al op de hoogte

Door de afstand van 20 lichtjaar is het visa versa 20 jaar terugkijken en zou je nu op Gliesie581D de aarde van 1994 zien. Er komt nog heel wat aan, maar als je de aarde daar dus al tot de 90’s hebt gevolgd, dan ben je al aardig bijgepraat over onze vorderingen in de ruimte. Want in 1987, werd namelijk de ruimtevaartclip van het project M/A/R/R/S grijsgedraaid op MTV. Zij stopten (dankzij medewerking van NASA) de hele ruimtewedloop tussen de Russen en de Amerikanen in een clip. Concurrentie is ok, maar soms is samenwerking beter.

Eenmalig

Maar M/A/R/R/S was bij voorbaat een eenmalige samenwerking , met name tussen de twee groepen A.R. Kane en Colourbox. Dat was een briljant ideetje van Ivo Watts-Russell en de grote man achter het project werd producer Jon Fryer.  De eerste track werd ‘Anitina’ maar de tweede en meest bekende werd ‘Pump up the volume’. De titel  en terugkomend element in de plaat was gebaseerd op ‘Eric B and Rakim’s ”I Know you got Soul’, afkomstig van een van de meest legendarische rapalbums ooit: Paid in full.

Afgekort  MARRS

In de basis was de plaat  het resultaat van een oorspronkelijke  track van de gebroeders Martyn en Steve Young van Colourbox waar door A.R. Kane (Alex Ayuli en Rudy Tambala) een gitaarrifje werd toegevoegd. En zo vormden de eerste letters van de voornamen van ieder ‘bandlid’ , logisch de groepsnaam M/A/R/R/S en is de clip ook meteen verklaard. Maar wacht eens, wie was die tweede R dan? Dat was Russel Smith, een voormalig bandlid van A.R. Kane, die ook meedeed.

In een heel klein rolletje, dan is de inbreng van dj’s Chris “C.J.” Mackintosh en Dave Dorrell een stuk groter. Zij maakten de track af. ‘Put the needle on the record’  werd het letterlijk, want met name door hun scratching en samples kreeg de plaat heel wat extra’s. Daardoor bestaat de plaat nu uit vele bouwstenen en heeft een enorme lijst aan credits. Zo worden bijvoorbeeld ook Stock Aitken en Waterman genoemd die nog een rechtszaak aanspanden tegen M/A/R/R/S vanwege het gebruiken van ‘Roadblock’.

Sample meer of minder

Deze werd uit verdere releases gehaald, net als een sample van James Brown. Een sample meer of minder, de plaat werd door mede door de samples een historisch en commercieel succes. Jon Fryer wist dan ook dat dit nooit meer werd getopt. In een interview uit 2012 gaat hij nog eens in op het hele verhaal. Zonder open einde, het project was in ’87 al klaar. Het succes kwam achteraf gezien als een komeet, verdween als een vallende ster,  maar net als Gliesie581D galmt dat succes al decennia na en is de plaat nooit uit het zicht verdwenen.

Vastleggen in volledig scherm 14-11-2015 184514

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s