Reminded and Rewinded Top 3: Join the club

The Breakfast Club, en dan bedoel ik de film, draait voornamelijk om de hokjesgeest. De karakters zijn de verpersoonlijking van de crimineel, de sportheld, de schoolbal-koningin, de nerd en de einzelgänger. Naar mate de dag vordert, blijken de personages best veel overeenkomsten te hebben en blijken de hokjes voornamelijk door zichzelf te worden opgelegd. Je bepaalt je eigen sociale kring, je kiest je eigen club. Vandaag drie platen van dito clubs uit de 80’s die op het eerste oog niets met elkaar te maken lijken te hebben, maar als je deze nader bekijkt hebben deze wel een overeenkomst:  producer Jay King.

 

1. Timex Social Club- Rumors(1986)

Jay King had met zijn eigen kleine platenmaatschappij Jay Records begin 80’s een groep onder zijn hoede, Timex Social Club. Zij hadden het nummer ‘Rumors’ al in 1983 geschreven, maar nadat ze eind ’85 in contact kwamen met Jay ging het hard.  Hij zette een hele promotiecampagne op voor deze band. Naar eigen zeggen verkocht Jay zijn eigen meubels om de kosten van promotie en distributie te financieren. Daarom kwam het bij Jay hard aan toen de groep na het succes van Rumors’ naar een andere platenmaatschappij ging. Wellicht niet de beste move achteraf gezien, want ondanks dat Timex Social Club nog steeds bestaat heeft het nooit meer die ene hit getopt.  Wellicht is dat wat genoegdoening geweest voor Jay. Ook zangeres Valerie Watson die hem trouw bleef, stelde later dat dit het bewijs was dat Jay en zijn mede-producers de enige motor achter het succes van die ene hit en daarmee de groep zijn geweest.

 

2.Culture Club – Do you really want to hurt me(1982)

Jay zocht naar muzikale wraak. Hij , producers Denzil Foster, Thomas McElroy(later producers achter o.a. En Voque) en zangeres Valerie besloten een nieuwe groep te vormen. Jay King is nooit betrokken geweest bij Culture Club, maar in een interview vertelde hij wel dat hij na het drama met The Timex Social Club naar inspiratie zocht voor een nieuw concept. Deze inspiratie lag bij platen als ‘Steppin’out van Joe Jackson en ook ‘Do you really want to hurt me’ van Culture Club. Het producerstrio had al een aantal platen geschreven voor de TSC en een van de nummers die al op de plank lag was ‘Why do you treat me so bad’. Logischerwijs zou je bij deze titel denken dat Culture Club daar ook veel invloed op heeft gehad, zou best kunnen, maar het drumgedeelte was geïnspireerd op ‘Shout’ van Tears for fears’ en de plaat zelf was een remake van ‘Thinking of you’ van…Timex Social Club.

 

3.Club Nouveau – Lean on me(1987)

Jay wilde duidelijk deze groep op alle fronten overtreffen. Zo werd de groepsnaam van het nieuwe project in plaats van Jet Set een overtreffende trap van Timex Social Club, namelijk Club Nouveau, letterlijk nieuwe club. Met onder andere de toevoeging van Samuelle Prater en Jay zelf ook als bandlid, was de eerste stap de rekening te vereffenen met de Timex Social Club. Dat resulteerde in de single ‘Jalousy’ die erg veel op zijn illustere voorganger leek. Maar de beste muzikale wraak was het nummer ‘Lean on me’, een cover van Bill Withers.  Deze kreeg wel een Grammy, terwijl Timex Social Club het met nominaties moest doen voor minder aansprekende prijzen. Ook werd deze plaat wel nummer 1 in Billboard top 100 en officieel goud. Wat de hoeveelheid verkochte exemplaren zijn  van ‘Rumors’ is tot op heden niet bekend omdat Jay de plaat in die tijd nooit heeft aangemeld bij het overkoepelende RIAA. Onbedoeld, maar achteraf misschien wel de beste genoegdoening.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s