Madonna – Like a prayer(1989)

Tegenwoordig kijken we niet zo snel meer op van een clip. Dat was  in de 80’s, toen dit promotiemiddel sterk opkwam, wel anders. Een van video’s die de wereld op zijn kop zette, was ‘Like a prayer’ van Madonna.

Nuchtere Nederlanders

Negatieve publiciteit is de beste publiciteit en dat is de reden dat dit een van de meest succesvolste platen van Madonna werd. Nederland was een van de weinige landen waar de plaat geen nummer 1 werd, ondanks grote aandacht in ondere andere Countdown. Misschien waren we toen ook te nuchter om ons druk te maken over de ophef rond de video. Die trouwens al begon op het moment dat niemand de beruchte versie had gezien.

Cola -oorlog

Dat kwam door Pepsi. De cola-oorlog was in volle gang en het cola-merk had een grote stal populaire artiesten die reclame maakten voor het drankje. De laatste aanwinst was Madonna en strategisch werd het filmpje ‘Make a wish’   tussen populaire programma als The Cosby Show gezet. In het filmpje zag je Madonna kijken naar jeugdfilmpjes en was de nieuwe plaat ‘Like a prayer’ even te horen. Deze reclamespot liet het publiek enorm warm lopen voor die nieuwe plaat, want het was wel even geleden dat er nieuw werk van haar was uitgekomen.

Andrea heeft spijt, Leon niet

De schok was enorm groot, vooral bij Pepsi, toen de plaat en de video een dag later uitkwamen.  Want de controversiële en echte video, met in een van de hoofdrollen acteur Leon Robinson en een compleet kerkkoor, leek in de verste verte niet op het schattige promotiefilmpje van Pepsi. Leon heeft er nooit spijt van gehad trouwens, maar hoewel The Andrae Crouch choir te horen is op de plaat, weigerde naamgever Andrae juist met zijn koor in de video te verschijnen vanwege de provocerende inhoud. Het was dan ook wel wat, vooral het Vaticaan steigerde van haar stoel.

Enorme promotiestunt

En de top van Pepsi. Door de duidelijke link werd de commercial meteen teruggetrokken, twee vervolgfilmpjes werden geschrapt en de sponsoractiviteiten van Madonna’s aankomende tour werden gestopt.  Boeide Madonna niet. Het colamerk kon een middelvinger krijgen. Ze stelde dat Pepsi met die ene commercial optimaal had geprofiteerd en dat ze haar werk niet wilde vergooien met een complete reclamecampagne. Deze strategie van Madonna rond ‘Like a prayer’ wordt gezien als een van de beste promoties in de muziekwereld ooit. Alle partijen (inclusief publiek) werden er blij van. Behalve Pepsi en de paus dan.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s