Tokyo Ghetto Pussy -I Kiss your lips(1995)

Een uitdaging: Hoe kom ik van ‘Op Volle Toeren’, het TV Oranje van de jaren’80, op een van de grootste dancehits van de jaren’90?

Van Chiel naar Stella

Chiel Montagne en zijn snor hadden in elke aflevering weer een willekeur aan artiesten die in die tijd een groot publiek aan zich konden binden. Artiesten als Jantje Koopmans, Jan en Zwaan, Ciska Peters, De Havenzangers en Han Wellerdiek hadden daar hun podium. Dat het platform niet altijd een geheide top40-hit opleverde, bewees Han wel. Hij staat nog steeds huizenhoog in het lijstje ‘bezoeker tipparade zonder top40-hit’. Maar goed, zangeres Stella lukt het wel één keer. Ooit gelanceerd als de opvolger van Zangeres zonder Naam, maar dat was een onmogelijke taak.

Eerst Jam and Spoon

De ‘Stella’ die wel muzikale indruk maakte bij een groot publiek, was de plaat van Jam en Spoon. De plaat wordt gezien als een klassieker omdat het in 1992 zeer vernieuwend klonk tussen alle techno dat domineerde. De top 40 ging het voorbij, maar in 1994 kwamen ze tussen al het Eurodance-geweld weer met een anders klinkende plaat, namelijk ‘Right in the night’. Daarmee kwamen ze meer in de hoek van bv. een Sash, U96 en Dune te liggen. Groot verschil bij dit soort acts met de Eurodance was vooral het ontbreken van een rapper op de platen en een voorname rol voor een zangeres. Rolf Ellmer (Jam El Mar) en Markus Löffel (Mark Spoon) vroegen daarvoor Plavka Lonich .

Tokyo Ghetto Pussy

Zoals een beetje act in de 90’s gingen Jam and Spoon ook onder andere namen opereren. Bijvoorbeeld als Trancy Spacer & Spacey Trancer. Dat was niet de naam van een tekenfilm, maar hun pseudoniem achter het project Tokyo Ghetto Pussy. Dit was t.o.v. het project onder hun eigen naam een iets snellere vorm van hun muziek. Samen met o.a. eerder genoemde Dune en Scooter leidde mede hun werk in 1995 een overgang in naar het commerciële Happy Hardcore dat de komende jaren zou gaan domineren in de top 40.

Markus Löffel

De enige hit van dit project was ‘I kiss your lips’. Jam en Spoon brachten hun opbrengst daarmee op drie top 40-hits. Daar blijft het ook bij, want Markus Löffel overleed in 2006.En zo zijn we high-speed van Stella Bos naar Tokyo Ghetto Pussy gegaan. Als ‘Op volle toeren’ voor deze muziek ook een platform zou zijn geweest dan was hier ‘het nummer drie geluid van het Nederland van dat moment’. Op volle toeren terug naar november 1995…

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s