Tracy Chapman – Fast Car(1988)

Tracy met ‘Fast car’ was in 1988 nog een aangename verrassing op 1.  In een tijd dat airplay nog niet meetelde in de lijsten en de lijst realistische chartruns liet zien, was ik nog fanatiek om wie nummer 1 stond en wie niet. Wat was ik toen blij toen ik zag dat Tracy Chapman de nummer 1 had gepakt. Met Tracy op de koppositie, betekende namelijk dat die rukplaat van Glenn Medeiros  na 6 weken nummer 1 was begonnen met zijn terugtocht. Het zal voor Tracy ook een verrassing zijn geweest.

Nelson’s 70e verjaardag

Ze was toegevoegd aan het Nelson Birthday concert ter ere van zijn 70e verjaardag. Ze deed gewoon haar nummers en ging daarna zelf het concert bekijken. We hadden waarschijnlijk nooit van Tracy gehoord hier, als Stevie Wonder niet als hoofdact was uitgevallen die avond vanwege technische problemen. Tracy werd bij wijze van het podium opgeduwd met haar gitaar en voor een groot publiek dat voor Stevie was gekomen, begon ze ‘Fast car’te spelen op haar gitaar.

Snelle auto’s en snel succes

Dat was de beste promotie die iemand kon krijgen en de plaat veroverde kort erna de hele wereld. Het nummer ging trouwens niet over snelle auto’s, maar over een relatie dat de verkeerde kant lijkt op te gaan. Met Tracy ging het echter cresendo en haar debuutalbum’Tracy Chapman’ werd een van de bestverkochte debuutalbums van 1988.

Our bright future

Ondanks nog twee singles in de top 40 was het grote succes kort daarna voorbij. En, hoe is het nu met Tracy? Ze bracht na haar debuut nog zeven albums uit en naar aanleiding van de laatste(Our bright future) toerde ze in 2008 nog heel Europa rond. En waar is ze nu? She’s having a break,dus hier of daar zijn de ‘updates’ te vinden. Zijn een beetje gedateerd, ga anders maar naar haar (onofficiële) twitter.
tracy chapman

4 gedachten over “Tracy Chapman – Fast Car(1988)”

  1. Dank voor je leuke reactie.Ik kende de plaat die je noemde, en dat is idd een geweldige plaat. ‘Fast car’ is ook gesampled in een andere plaat, maar daar kan ik even niet opkomen.

    1. Heb het, het nummer ‘Dreams’ van Gabrielle had de sample in eerste versie, maar de plaat moest worden aangepast. Met die tweede versie had ze wel een hit.

    2. Meen je…dat is weer nieuw voor mij…dat nummer van gabriele is ook best nice… ik ben benieuwd naar die versie met die fast car sample… Er zijn volgens mij nog meer artiesten die het gesampled hebben..

  2. Ik vond dit ook altijd een vette plaat…
    Ik as oldschool hip hop fanaat vond daarom ook het numner “Nice & Smooth – Sometimes I Rhyme Slow” kicke…want zij gebruikte datzelfe gitaar rifje als die van Tracy’s Fast Car…
    Check het maar eens…

    Greetz Maurice (trouwe bezoeker)

Geef een reactie

