Column: Popfoto nu echt passé


Ik vroeg me al langer af waar Popfoto was gebleven. Dat blad behoorde samen met Smash Hits en Bravo tot mijn internationale lectuur elke week. Zelfs Extince had al een column in de Popfoto. Later vond ik Hitkrant weer wat stoerder en dat klopt ook wel. Popfoto dreef qua artikelen langzaam lichtjaren van mij af en veranderde dus om het af te maken uiteindelijk in Fancy, niet bepaald een mannelijk blad.

Dat Popfoto al zo lang was verdwenen, daar kwam ik vandaag door het bericht over het stopzetten van de Fancy pas achter. De reden voor het stopzetten van dit blad was trouwens ‘einde van de economische levenscyclus’. Lees: jongeren hebben meer aan internet, omdat het sneller, actueler is en zorgt dat je niet met een stapel oud papier komt te zitten. En goh. De Break Out bestaat ook al niet meer.

Zal wel. Popbladen zijn dan voor mij ook zó jaren’80, maar zo weten we wel dat iets succesvol voor tieners dus 16 jaar kan meegaan. Want ook vandaag maakte het in hetzelfde 1995 ontstane TMF haar einde bekend. Dat wist heel Nederland al, maar nu is ook door TMF(MTV) toegegeven dat een digitaal kanaal echt geen web 3.0 is. Het station, al een paar jaar aan het einde van haar levenscyclus, werd nog een tijd kunstmatig in leven gehouden maar de stekker is er nu uit.

Zestien jaar is lang, in 1995 liepen we weg met ‘Busje komt zo’, Flippo’s, Windows 95 en O.J. Simpson was nog onschuldig. En met zestien jaar heeft met name TMF het lang volgehouden als je bekijkt hoeveel op tv ook in 1995 met goede moed begon.

Geef een reactie

