Column: Muzikale obstipatie en eenheidsformat


In 1994 verbrak Marco Borsato met zijn ‘Dromen zijn bedrog’ het record met 12 weken het aantal weken op 1 en dat record staat nog steeds. Nog wel, want dat record wordt zeker verbroken. Heeft nog lang geduurd, gezien de samenstelling van de top 40.

Vooral na 1999, het jaar dat de samenstelling zeer drastisch veranderde, kwamen er steeds meer platen dicht bij die magische ’12’ grens. Niet omdat de platen zo goed waren. Integendeel, simpelweg omdat de top 40 vertraagde. Vooral door de toevoeging van de dominerende factor airplay.

Zeer matige score

Nee, is zo. Hoewel dat nog steeds wordt tegengesproken door mensen die op een of andere manier verbonden zijn met de lijst. Doorstroming werd in de 00’s daardoor steeds moeilijker en meer dan 20 weken genoteerd staan in de lijst was voor steeds meer platen makkelijk haalbaar.

De afgelopen jaren staat een gemiddelde top 10-hit maandenlang in de lijst en dat vertaalt zich ook naar de top. Als we alleen al naar de toppositie kijken dit jaar staat het saldo nummer 1 hits op een hype door Serious Request , twee inwisselbare deuntjes uit Zuid-Amerika en een cover.  Dit zijn nou de nummer 1’s van dit jaar.Een zeer matige score van 4 nummer 1 hits. Het is net  juli en de inwisselbare zomerhits hebben we al gehad!

Vertraging

Maar er is geen vertraging volgens sommigen.  Nee, de muziek is zo goed tegenwoordig, dat het langer op een verdiende plek blijft staan. Frontman Tom Champlin van Keane gaf laatst in een interview aan dat hij het niveau in de hitlijsten bedroevend vind. De charts zijn volgens hem in een ‘sorry state’. Hij gaat verder.

Volgens hem ‘ has fake music taking over’ en als hij naar MTV kijkt, dan ‘bores him’ dat. Hail, hail. Iets met spijker en kop. Want hoewel hij het met name over de charts in de UK heeft, is het in Nederland niet anders. Het heeft niets met ouder worden te maken, het heeft inderdaad met kwaliteit te maken.

Versnippering brengt niet meer diversiteit

In de 80’s hadden we maar een paar media-bronnen, zowel op de radio als tv. Toch stonden in de 80’s en 90’s nummers met een kop, kern en staart terecht op de desbetreffende plek. Ze vlogen na een schappelijke zestien weken max weer uit de lijst, er was veel meer verscheidenheid, elke plaat had evenveel kans in de hitlijsten en belangrijker: we werden we verblijd met nieuwe platen in elk genre in de hitlijsten.

Na de versnippering en vergroting van het media-landschap en de komst van internet ,zou je eigenlijk moeten denken dat het aanbod ook groter zou zijn geworden. Nee, het is eenheidsworst en nog erger, het gaat maar niet weg uit de top 40. En dat alleen maar omdat een zeer select pak platen veel te lang op een zeer select aantal radiostations gedraaid blijft worden.  Muzikale obstipatie  en eenheidsformat noemen we dat.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s