Latino Party – Esta Loca (1990)

Ik ben zeer geïnteresseerd in lokale artiesten, hitlijsten en muziek, dus waar ik ook ben, ik ga op zoek naar een platenzaak. Off all places, vond ik op Kos ook een platenzaak, Ti amo. De Griekse Marco Borsato heet daar Notis Sfakianakis en die werd helemaal grijsgedraaid. Notis was en is zo populair, dat hij in dat platenzaakje een eigen privè-platenbak had met tientallen cd’s. Maar een zomerhit, die verdwijnt in de uitverkoopbak.Net als Latino Party. In 1990 was ik al eens in Spanje en “Esta Loca’ had mijn eigen vakantieplaat en dé zomerhit van 1990 kunnen zijn.

Latino Party minder tropisch

Ja kunnen zijn, als de plaat niet in januari was uitgebracht. Daardoor verdween de plaat vrij anoniem na 5 weken al weer uit de top 40. Maar de groepsnaam klinkt in ieder geval wel als een leuk feestje, dat moet uit een tropisch gebied komen. Tja, Ibiza is vrij zonnig, maar Latino Party was de projectnaam van twee roodverbrande Engelsen, David Fairstein en Phil Simpson.

Rob Base and EZ Rock

Het projectje heeft tot 1994 bestaan en in die tijd bracht het duo drie albums uit. Op dit nummer is een klein sampletje( de kreet ‘hit it’) van het nummer ‘It takes two’ van Rob Base and EZ Rock gebruikt. Dat duo waren we nog net niet vergeten nadat ze een jaar eerder hun enige top40-hit hadden gescoord. Net als Latino Party. Dat ‘Esta Loca’ ook een voetnootje is geworden in de hitgeschiedenis zal met name David weinig boeien.

Enigma

David werkte namelijk ten tijde van ‘Esta loca’ met Michael Cretu aan een heel ander project. Dat was Enigma en daardoor zou David alsnog in 1990 een wereldhit scoren. Hij stond namelijk als producer aan de wieg van een van de grootste en opvallendste hits van 1990, ‘Sadeness’, een plaat die ook bij ons met twee vingers in de neus nummer 1 werd. Niet bepaald een zomerhit, maar in het najaar wel vreselijk goed getimed.

Vastleggen in volledig scherm 2-12-2015 210734

