Column: Zo maak je muziekgeschiedenis.

Een feestje in de top 40 deze week. Voor de zesde keer in de geschiedenis gaat een plaat in de top 40 door de 1000-punten grens heen. Gotye is het gelukt en gezien het feit dat zijn’Somebody I used to know’ tergend langzaam uit de top 40 vertrekt, zelfs nog in de top 10 staat nu, is de kans aanwezig dat deze generatie de grootste top 40-hit ooit mag meemaken. Dat is tot op heden nog ‘Danse de Zorba’, een plaat al vanaf het beginjaar van de lijst op zijn voetstuk en een uit de tijd dat we nog in berenvellen liepen. Nog wel.

1000 punten

Gotye heeft alvast de grootste hit van dit (en de afgelopen drie) decennia te pakken. Hartstikke leuk voor de man. Gefeliciteerd. Normaal gesproken kunnen de andere platen van dit decennium nu wel inpakken, maar ik denk zelf dat dit alleen maar een begin is. Die magische 1000 punten grens was namelijk decennialang onbereikbaar, en dat was niet voor niets. Als je meer dan 1000 punten in de top 40 wil halen, moet je namelijk met wekelijks 40 punten voor de nummer 1 en zo naar beneden, op zijn minst een half jaar in de top 5 blijven hangen en dat was voor weinig platen weggelegd. Want na 14, 16 misschien 18 weken is het publiek aan iets nieuws toe in de hitlijst, dus een plaat piekt en gaat weer op zijn retour.

Dat was vroeger zo, nu nog steeds. Nee, nu niet meer. Als we de top 40 mogen geloven, kopen en downloaden mensen tegenwoordig maandenlang dezelfde plaat omdat ze deze maar leuk blijven vinden. Gotye is retepopulair en is al een half jaar niet weg te slaan uit de bovenste regionen van de top 40. Hij haalt daarmee bakken vol met punten binnen en hij niet alleen. Ook de rest van het gezelschap in de top 10 trouwens. Wekelijks staan er meerdere platen in de top 10 die met het wekenaantal allang buiten de deur hadden moeten staan. Al weken geleden.

Airplay

Tja, dat is die andere factor airplay. Sinds 1999 een belangrijke en dominante factor in de samenstelling. Er zijn voorstanders en daar staat mijn mening tegenover. De bedoeling was goed, maar het heeft de top 40 drastisch veranderd. Het heeft naar mijn mening tot tergend langzame chartruns voor veel platen geleid. Tot eind jaren’90 werd een plaat gedraaid omdat deze populair was in de top 40. Nu staat een plaat in de top 40 omdat deze zo populair is bij bepaalde radiostations. Dat kan heel lang zijn, tot vervelends toe, met als gevolg dat de platen te lang en te hoog in de lijst staan en daarmee ook in de jaarlijst. Maar, zeggen de voorstanders, de lijst is toch een weergave van populariteit?

Wiens populariteit? Van het publiek of een select groepje muzieksamenstellers van een nog selectere groepje radiostations? Dat is immers hun core-business, slaan de voorstanders terug, en veel draaien van platen brengt de plaat toch onder de aandacht? Tip 40: Bij het tegenovergestelde, weet dan te stoppen, bij voorkeur als de plaat over zijn piek heen is. Het is geen hogere wiskunde, drie keer te(vaak, veel en lang) = een volledig verstopte top 40. En tipparade. Want ook in deze laatste lijst kun je een verzucht ‘laat eens gaan’ uitroepen. En dan bedoel ik dat letterlijk. Met zo weinig toevoer maak je het Gotya wel heel makkelijk. Dat levert dubbel zoveel punten op.

En een plekje in de muziekgeschiedenis.

Advertenties

Een gedachte over “Column: Zo maak je muziekgeschiedenis.”

  1. Het is tegenwoordig wel zo dat de verkoopfactor een nog tragere werking op de hits in de Top 40 hebben dan de airplay gezien de enorme longstayers in de ituneschart ( Adele bijvoorbeeld ) Verkoop alleen lijkt sneller te gaan maar dat is maar schijn want door een korte downloadRUN ,bv de laatste Madonna of een VOH kandidaat, gaan de ouwe meuk hits gewoon weer omhoog . het ligt niet zozeer alleen aan de airplay maar meer aan het radioklimaat en dat popzenders te weinig risico’s nemen . en wat Gotye verder betreft chapeau want het komt maar zelden voor dat zo’n hit in de gehele breedte (ook alternatief want Song van het jaar VPRO) scoort. Een terechte 1000 punten plaat.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s