John Farnham – You’re the voice'(1987)


Ik kan me herinneren dat terug in 1988 ‘Age of reason’ uit kwam en ik het singletje helemaal grijsdraaide. Het liefst op volume 10 (kon in die tijd niet verder) en binnen de kortste keren had ik mijn buurvrouw aan de deur. Anders dan bij al die andere hits die tot haar afgrijzen uit mijn kamer schalden, had ze geen klacht deze keer. Nee, sterker nog,  ze vroeg zelfs wie het zong.  Farnham, John Farnham, antwoordde ik, alsof ik in die tijd al zijn hele repertoire kende. Als overtreffende trap voegde ik er meteen aan toe dat de man nog wel eens heel groot kon worden in Nederland.

John Farnham is Bobby Farell

Tja, het is maar hoe je het bekijkt. In Nederland is de man, die ooit als acteur in de serie ‘Bobby Dazzler’ het personage Bobby Farrell(!) speelde, nu 24 jaar later bekend van drie nummers. Nu we het toch over die gozer hebben, hoe is het met hem? Het gaat best goed, daar hoef je je geen zorgen over te maken. De man staat al decennialang huizenhoog in allerlei Australische recordlijstjes en hij kan net zo weinig fout doen als andere legendarische Australische acts als INXS, Midnight Oil en Men at Work, terwijl het niet eens een geboren Australiër is. Maar John rules. Alleen blijft dat bij Australië hedendaags. In geboorteland UK en in Nederland is hij allang weer vergeten , is hij John wie en duikt hij vanzelfsprekend nog even op bij reminded and rewinded. Gezellig.

Chris Tompson en Keith Reid

‘Age of reason’ en That’s freedom’ zijn voetnootjes in top40-historie, maar ‘You’re the voice’ klinkt wat bekender in de oren. Zelfs bij de nieuwe generatie, dit nummer is in 2010 opgenomen door kandidaten van X-Factor. John, zelf ooit tiener-idool, was alleen er aanzienlijk succesvoller mee. Over de hele wereld trouwens, terwijl het niet eens door hem geschreven was. Nee, Chris Thompson, frontman van Manfred Mann, schreef het nummer samen met Andy Qunta en Maggie Ryder. Althans, de melodie was helemaal goed, alleen die tekst nog. Hij belde daarom met Keith Reid. De man was namelijk ook verantwoordelijk voor het tekstmatig volkomen begrijpelijke ‘Whiter shade of pale’ van zijn eigen band Procol Harum, dus dat moest uitkomst bieden.

Little River Band

Keith luisterde naar het nummer en dacht diep na. Chris merkte tussendoor nog even op dat hij vond dat de melodie een politiek-sociale inslag had. Zo ging bij Keith het lampje branden en kwam hij met de titel ‘You’re the voice’. Het nummer werd vervolgens als eerste solosingle van John Farnham gelanceerd na zijn vertrek uit The Little River Band en ook in Nederland werd het met een nummer 15 zijn grootste hit en… moment, de bel gaat. ‘Ha buurvrouw! Ja, Farnham heet ie, John Farnham. Wat zeg je, waar? Hij is geboren in Engeland maar opgegroeid in Australië. Als we het zo bekijken… Net als jouw Bee Gees…’

 

