Column: Ereronde TMF

En dat was het tijdperk TMF.  Tuurlijk, een digitaal kanaal biedt in eerste instantie nieuwe mogelijkheden in nieuwe tijden en nog meer blabla, maar let’s face it, TMF was natuurlijk al niet de best bekeken zender en het publiek nam dan ook niet toe met deze ideeën. Nieuwe mogelijkheden, het was simpelweg goedkoper. En in 2011 was het definitief over en sluiten.

Wisseling van de wacht

Over de doden niets dan goeds, dan maar een kritische kanttekening. Ik heb weinig met TMF gehad. Ben ik heel eerlijk in. Erik de Zwart was de eerste die ik in beeld zag nadat ergens in ’95 MTV bij ons werd ingeruild voor TMF. Dat vond ik muzikaal gezien een drama. Ik ben namelijk opgegroeid met het grote MTV, in de tijd dat het nog de hele dag muziek draaide en swingende vj’s had. TMF zag er daarom zo polder uit, gedroeg zich polder en dat was natuurlijk niet zo gek voor zo’n oer-Hollandse zender. Het ‘net-niet’ gevoel had ik vooral bij de TMF-Awards.

Groeiend muziekkanaal

Maar ik ga TMF nu niet na-bashen. Want juist dat MTV werd een draak van een zender. Hedendaags is het een totaal oninteressante zender dat wordt het gevuld met pulp waarin totaal oninteressante mensen hun eigen realityshow hebben. Niet toevallig is vanaf dit jaar ‘music television’ uit het logo verdwenen en terecht. TMF daar in tegen groeide uit tot een muziekkanaal gericht op verschillende genres. De zender had vooral rond de eeuwwisseling een grote invloed op jongeren en de hitlijsten en dat is relatief snel gegaan. Daarnaast was het een kweekvijver voor talent of probeerde dat te zijn en dat spreekt wel voor de zender. De zender is groter en beter geworden dan ik dacht in die nacht in 1995.

The Box

Op een gegeven moment was de huidige zender qua kijcijfers groter dan MTV. Op dat moment is het denk ik misgegaan. MTV Networks nam naast The Box ook deze muziekzender over. Eerst verklootte het The Box. Zo weet ik nog steeds niet wat dat Alex was waar een hele slechte programmering omheen werd gebouwd. Gek genoeg en parallel met TMF moest The Box daarna ook met zijn tijd meegaan , richtte zich op comedy en verdween stapsgewijs. Het herrees daarna als volledig komedie-kanaal, het huidige Comedy Central. Het merk MTV is belangrijker dan het product , dus vervolgens moest het (toen nog) ijzersterke merk TMF hetzelfde lot ondergaan. Tuurlijk, het blijft een mening, namelijk mijn mening.

En nu is het klaar

Objectief gezien is met Youtube, het concept videos-on-demand zó eeuwwisseling. Daardoor had The Box al geen bestaansrecht meer toen het nog bestond. In dat opzicht heeft TMF het met core-business clipjes draaien het zeer lang volgehouden. Maar sinds 2010 werd TMF kunstmatig in leven gehouden en is dus nu zo goed als begraven. De zender dat langzaam volwassen werd, wordt op haar einde vervangen door een kinderzender en zo zijn we eigenlijk terug bij af. Het waren een te gekke zestien jaar. Now, The Music is Finished.

